۸۲۰، سدان سایز متوسط شرکت خودروسازی لیفان است که در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۴ رونمایی شد و در سال ۲۰۱۵ در دو نسخه با پیشرانههای ۱.۸ و ۲.۴ لیتری وارد بازار چین شد. اما اواخر سال گذشته، شرکت کرمانموتور اعلام کرد که نسخهی مجهز به پیشرانهی ۲.۴ لیتری این سدان لوکس چینی را روانهی بازار خودروی ایران خواهد کرد. فروش این خودرو از خرداد امسال و در نمایندگیهای مجاز کرمانموتور آغاز شده است.
لیفان ۸۲۰ خودرویی در کلاس سدان سایز متوسط است. سدان سایز متوسط یکی از محبوبترین کلاسهای خودرویی است که برندهای مختلفی در آن به رقابت میپردازند. این دسته از خودروها علاوه بر فضای داخلی مناسب، از پیشرانهای با توان کافی و امکانات رفاهی مناسبی بهره میبرند و میتوانند نیاز بسیاری از خانوادهها را تأمین کنند.
طی سالهای گذشته این کلاس از خودروها جزو محبوبترین نمونهها در میان خریداران بودند و آمار فروش خوبی نیز برای تولیدکنندگان خود به ارمغان میآوردند؛ اما چند سالی است که این روند تغییر یافته است و خودروهای کراساوور و شاسیبلند محبوبیت بیشتری میان خریداران پیدا کردهاند. با این حال هنوز هم کلاس سدانهای شهری از اهمیت بسیاری بالایی برای تولیدکنندگان برخوردار هستند و توسعهی نمونههای ایدهآل جزو اولویت هر خودروسازی است.
در این بین خودروسازهای چینی نیز با عرضهی سدانهای مختلف با قیمتهای پایین، سعی دارند برای خود جایگاهی در این کلاس به دست آورند. یکی از این خودروسازها، شرکت نوظهور لیفان است که بهتازگی با چند مدل خودرو، از جمله سدان سایز متوسط لیفان ۸۲۰ وارد بازار ایران نیز شده است.
شرکت لیفان در سال ۲۰۱۵ سدان ۸۲۰ را در دو نسخه با پیشرانههای چهار سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ با حجم ۱.۸ و ۲.۴ لیتری وارد بازار چین کرد؛ اما شرکت کرمانموتور تنها نسخهی ۲.۴ لیتری این خودرو را وارد بازار ایران کرده است.
حداکثر توان خروجی پیشرانهی ۱.۸ لیتری در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه بهدست میآید و معادل ۱۳۱ اسب بخار است؛ نسخهی ۲.۴ لیتری نیز حداکثر توان خروجی معادل ۱۵۸ اسب بخار در دور موتور ۵۷۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. گشتاور بیشینهی آنها بهترتیب ۱۶۸ و ۲۲۱ نیوتنمتر است و این میزان از گشتاور بهترتیب در دورهای موتور ۴۲۰۰ تا ۴۴۰۰ و ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه بهدست میآید.
لیفان دو جعبهدنده متفاوت برای سدان لوکس خود در نظر گرفته است؛ نسخهی ۱.۸ لیتری این خودرو با جعبهدندهی ۵ سرعتهی دستی عرضه میشود؛ اما نسخهی قویتر را جعبهدندهی ۶ سرعتهی اتوماتیک همراهی میکند. لیفان اعلام کرده است که سیستم انتقال قدرت لیفان ۸۲۰ توسط کمپانی DSI استرالیا تولید میشود؛ کمپانی نامآشنایی که سابقهی ساخت سیستم انتقال قدرت مورد نیاز شرکتهایی مانند فورد، کرایسلر، جیلی و سانگیانگ را در کارنامهی خود دارد.
در مورد سیستم تعلیق لیفان ۸۲۰ نیز باید بگوییم کمپانی سازندهی چینی، سیستم تعلیق جلو و عقب مستقل آن را بهترتیب از نوع مکفرسون و مستقل چندمیلهای انتخاب کرده است. استفاده از سیستمهای تعلیق مستقل سبب آن شده است که لیفان ۸۲۰ در جادههای ناهموار و سرعتهای بالا پایداری خود را حفظ کند و در عین حال تجربهی سواری نرمی در اختیار سرنشینان قرار دهد.
لیفان ۸۲۰ بزرگترین سدانی است که با برند لیفان وارد بازار جهانی شده است و پرچمدار محصولات این کمپانی محسوب میشود. لیفان با معرفی این سدان، بهوضوح علاقهی خود را به ورود به کلاس رقابتی خودروهای سدان سایز بزرگ نشان میدهد. این کمپانی چینی مدعی است که در طراحی لیفان ۸۲۰ از طراحان برجستهی اروپایی کمک گرفته و از ظاهر خودروی تویوتا کمری الهام گرفته است؛ اما میتوان رگههایی از طراحی خودروهایی چون آئودی A۴، فورد موندئو و حتی هیوندای سوناتا نیز در آن یافت.
طول، عرض و ارتفاع Lifan ۸۲۰ به ترتیب ۴۸۶۵، ۱۸۳۵ و ۱۴۸۰ میلیمتر است؛ بنابراین با سدانی روبرو هستیم که حتی از تویوتا کمری هم ابعاد بزرگتری دارد. با این وجود، نکتهی جالب توجه، یکسان بودن فاصلهی بین دو محور (۲۷۷۵ میلیمتر)، در آنها است، این مسئله تردیدهایی در خصوص بهرهگیری این خودروساز از پلتفرم توسعهیافته به دست ژاپنیها، به وجود میآورد. طبق اعلام لیفان، شاسی لیفان ۸۲۰ به دست متخصصان تایوانی طراحی و توسط مهندسان کمپانی انگلیسی MIRA بهینهسازی شده است و از این رو خودروی مورد بحث از لحاظ کنترل و راحتی، بسیار قابل اتکا است.
خطوط بهکاررفته در نمای جانبی خودرو بهگونهای هستند که خودروی هیوندای سوناتا را در ذهن تداعی میکنند. با وجود ابعاد نسبتا بزرگ لیفان ۸۲۰، در این سدان از چرخهای ۱۶ اینچی استفاده شده است و این مسئله تناسب بین المانهای مختلف خودرو را به هم میریزد؛ البته کوچک بودن رینگ سبب میشود ضربهی کمتری به کابین وارد شود که در نهایت باعث راحتی بیشتر سرنشین میشود.
درباره این سایت